Предимства на електрическите скутери

1. Ниво на шум

Едно от най-важните предимства на електрическия скутер е ниското ниво на шум. В сравнение с бензиновия скутер при него отсъства дразнещото бръмчене от двигателя, няма никакви вибрации, а се чува съвсем слабо въртенето на електрическия двигател. Все пак това е и малък недостатък, защото останалите участници в движението може да не чуят преминаващия покрай тях скутер и да предприемат рискована маневра.

2. Екологичност

Екологично чист, без никакви вредни емисии, ако се вземе предвид, че не изгаря бензин и следователно не отделя CO2. Друг е въпросът по какъв начин се добива електроенергията, която използва и какво количество вредни емисии се е отделило при получаването й. При електрическия скутер липсва и неприятната миризма на изгорели газове и масло и точно по тази причина намира добро приложение в затворени пространства като халета, гаражи и др. В някои държави се стимулира закупуването на електрически скутери с цел намаляване на вредните емисии в околната среда. За сравнение един бензинов скутер отделя около 80гр. CO2/км., докато при електрическия скутер са 16гр. CO2/км. при условие, че батериите са заредени от българската електропреносна мрежа. Това означава, че отделяното количество CO2 в атмосферата може да се намали с около 320 кг. при изминати 5000 км годишно.

3. Ускорение

Електрическият скутер ускорява много по-бързо от един 50 кубиков бензинов скутер. Това се дължи на факта, че постояннотоковите двигатели имат голям въртящ момент при ниски скорости и следователно още при старта на ниски обороти ще може да се ускори с най-големия въртящ момент, докато при бензиновите скутери, за да се ускори трябва да се подаде пълна газ и ускорението ще е постепенно. Това предимство на електрическия скутер е много полезно при изкачване на стръмни наклони, при потегляне от светофар и др.

4. Експлоатация и поддръжка

Друг фактор, който трябва да бъде взет предвид, са разходите за поддръжка. За разлика от бензиновите скутери, електрическите изискват минимална поддръжка, т.к. не се налага смяна на масло, филтри, верига и т.н. В действителност електрическият скутер е технически много по-опростен с три основни компонента:

  • електромотор - позициониран директно в задната главина - т.е. няма верига
  • акумулатори - необслужваеми
  • контролер

Разходите за поддръжка са свързани с подмяната на акумулаторите, когато животът им приключи. Оловните акумулатори имат живот 2-3 години, а литиево-йонните и литиево-полимерните - 5-6 години. Цената за подмяна на акумулаторите е от значение, за да се направи сметка доколко изгодна е покупката на електрически скутер. Цената за комплект оловни акумулатори е между 450 и 600 лв, според марката и волтажа (например за 60V комплект са необходими 5х12V акумулатори, а за 48V комплект - само 4х12V).

Разпределяйки този разход за периода, през който ще бъдат използвани батериите и вземайки предвид спестените от гориво и други консумативи пари, излиза, че все пак е по-изгодно да се кара електрически скутер.

5.Разход на 100 км и пробег с едно зареждане

Скутерите по начало са превозно средство за града. Именно затова и пробег от 50 км не се счита за ограничаващ, т.к. много рядко е възможно да бъде направен такъв за един ден със скутер, освен ако не се занимавате с доставки и имате доста плътен график и не особено оптимизиран маршрут, но в скоро време и това ще е решим проблем.

В този смисъл пробегът, който при електромобилите е силно ограничаващ фактор, при електрическите скутери е съвсем задоволителен и като цяло не ограничава използването им.

В същото време, сравнявайки разходите на 100 км на един бензинов скутер и един електрически скутер, можем да си направим сметка, че бихме спестили по 7-8 лв на всеки 100 км, които изминаваме със своя скутер, ако караме електрически.

Така, ако маршрутът ни е средно 35 км на ден, само за 1 месец спестяваме между 60 и 80 лв на месец само от гориво.